LåganBygg Program för byggnader med mycket låg energianvändning

Erfarenheter och framtidsspaning från LÅGANs andra webbinarium om elektrifierade byggarbetsplatser

Den 18 november hölls det andra tillfället i LÅGANs webbinarieserie om elektrifierade byggarbetsplatser. Ämnet lockade en bred publik, med personer från både beställarsidan, entreprenörer, uthyrare, tillverkare, energibolag, med flera. Inbjudna talare från branschen delade med sig av erfarenheter inom området. Ta gärna del av presentationerna från webbinariet nedan. 

Sammanfattning av presentationerna:

Alexander Gerdin, CIT Renergy inledde med att berätta om ett PM som tagits fram inom LÅGAN som lyfter en del projektexempel på elektrifierade byggarbetsplatser, samt samlar ett antal exempel på kravställningar från ett antal olika beställare inom Sverige, Norge och Danmark med syfte att driva på elektrifieringen samt andra alternativa bränslen för att minska klimatpåverkan från byggarbetsplatser.

Stockholm stad har tagit fram en klimathandlingsplan till 2030. I den ingår bland annat att ställa klimatkrav på stadens egna entreprenadupphandlingar för bygg och anläggning. I Malmös färdplan LFM30 är ett av fokusområdena ”Klimatneutrala byggarbetsplatser och transporter”. Alexander presenterade även ett medskick från Göteborg stad som testat elektriska arbetsmaskiner i projekten Electric Worksite och ELECTRA med positiva erfarenheter. Staden använder nu elmaskiner i egna entreprenader. En gemensam avsiktsförklaring lanserades i år av Fossilfritt Sverige, InfraSweden och Viable cities, för att driva marknaden mot utsläppsfria entreprenader, med målet att fler beställare ska efterfråga eldrivna maskiner och därmed påskynda prisutjämning och teknikutveckling. I våra grannländer går utvecklingen snabbt: Oslo har redan 85 % utsläppsfria kommunala byggarbetsplatser och Danmark har infört klimatkrav och en avsiktsförklaring för utsläppsfria maskiner.

LÅGANs PM om elektrifierade byggarbetsplatser kommer publiceras inom kort.

Hanna von Bahr, Skanska, berättade om deras erfarenheter och lärdomar från Storfjällets förskola, som genomförts med nästan helt elektrifierad byggarbetsplats. Resultatet blev över 95% elektrifiering med en minskad klimatbelastning på ca 78 ton CO2e. Merkostnaden för att köra projektet med eldrivna maskiner istället för vanliga dieseldrivna maskiner blev cirka 4 procent av totalkostnaden för hela entreprenaden. Lärdomar från projektet var bland annat att laddning vid minusgrader och snö kräver väderskydd. Eldrivna maskiner använder mycket energi vid förflyttning därför bör placering av laddningsutrustning ske med omsorg. Tillgången på modeller med eldrift ökar på marknaden, men idag är det viktigt med god framförhållning för att få maskiner på plats i tid. Trots utmaningar som kyla har effektiviteten på maskinerna varit över förväntan och medfört en betydlig förbättrad arbetsmiljö. Sen projektet genomfördes har teknikutvecklingen gått framåt och samma behov finns inte idag av att exempelvis ha snabbladdare på plats, maskinerna orkar en hel arbetsdag vilket minskar påverkan på arbetsdagen och behov av att detaljplanera arbetsdagen

Läs hela rapporten här: Rapport – Utsläppsfri Byggarbetsplats

Birgitta Berglund, NCC, berättade om deras erfarenheter från tester av elektriska grävare. Eldrivna grävmaskiner har testats i projektet Electric Worksite II (2021–2023) med mycket positiva resultat. Samma produktivitet som dieselmaskiner, lägre buller och bättre arbetsmiljö. Kostnadsjämförelser visar att eldrift kan bli billigare än diesel vid rätt planering. Erfarenheterna betonar vikten av tidig planering av elanslutning och laddning, särskilt vid flera elmaskiner. Utvecklingen går snabbt – Norge ställer redan krav på utsläppsfria byggarbetsplatser och Hercules har lanserat eldrivna pålkranar som sparar stora mängder diesel och CO₂. Elektrifiering är inte bara möjligt, utan ger tydliga klimat- och arbetsmiljövinster. Men det kräver vissa förutsättningar för att lyckas; det krävs att beställare ställer krav på elektrifierat, det krävs planering och samverkan mellan flera aktörer så som bland annat, entreprenör, nätägare, beställare, underentreprenör, arbetsberedning, kapacitet i elnätet, planering av laddning och tillgång på eldrivna maskiner.

Björn Christensson, Peab, berättade om deras erfarenheter och lärdomar av elektrifierade byggarbetsplatser och lyfter bland annat att projekten visar att eldrivna maskiner ger samma kapacitet som fossildrivna, men kräver mer planering kring effekt och laddning. Lagstiftning och tillstånd är faktorer som bromsar elektrifieringen, men tillgång till effekt ses som ett av de främsta problemen. Tillfällig nätanslutning (byggström) kan ta tid att få på plats och det är ingen garanti att man får önskad effekt under hela byggtiden vilket ställer större krav på beställare att planera framsynt, inte bara ha med krav på nollutsläpp utan även undersöka möjligheterna till tillgång till el och effekt. Mobil laddning är en dellösning på vägen för att kapa effekttoppar. Men flytt av batterier ställer krav på ADR (MSB:s föreskrifter om transport av farligt gods på väg och i terräng). Fördelarna är tydliga, bättre arbetsmiljö med mindre buller och vibrationer, samt en lokal miljö fri från avgaser. Elektrifiering är en nyckel för att nå klimatmålen och skapa hållbara byggarbetsplatser.

Presentationer:

  1. Introduktio
  2. Presentation av Lågan PM Elektrifiering av byggarbetsplatser
  3. Skanska
  4. NCC
  5. Peab

Elektrifierade byggarbetsplatser del 1

Del ett lyfte maskinuthyrares, tillverkares och energibolags erfarenheter av elektrifierade byggarbetsplatser och lärdomar till kommande projekt.

Ta del av materialet här.


Kalendarium